Ett oroväckande fenomen

Att uppmärksamma andra människors brister och vidare kanhända kommentera dessa är ett oroväckande vanligt fenomen i vår tid. Känslan av att vara tillfreds med sig själv och sin tillvaro nås inte längre genom fokus på sig själv och sin egen prestation. Skadeglädjen för andras misslyckande är starkare.

Människan kommer alltid känna avundsjuka. Vi kommer alltid sukta efter det vi inte har. Likväl kommer vi alltid uppskatta företeelser som får vår avundsjuka att reduceras. Ett exempel på det är känslan av belåtenhet som lägger sig som ett täcke över oss då någon vi avundas misslyckas. Det är ett faktum.

När jag gick på högstadiet kunde jag känna genuin glädje då någon av mina stora konkurrenter i klassen misslyckades på ett prov. Vad jag sedan lärde mig av en särdeles verklighetsförankrad person var att det inte gynnar mig på något sätt att min stora konkurrent i klassen misslyckades på ett prov. Det ökar inte mina chanser att komma in på ett bättre gymnasium på något sätt. Jag hade ju fortfarande samma resultat, oberoende av vad min konkurrent fick för resultat på sitt prov.

Vidare blir du som individ varken vackrare, smalare eller vad det nu kan gälla, för att du ser att tjejen du alltid avundats gått upp i vikt eller blivit rentav fulare med åren. Att uppmärksamma andras brister och kanhända till och med klanka ner på dessa till personen ifråga, är endast ett tecken på osäkerhet i sig själv. Det finns inte en normal människa som vill trycka ner en annan för att det på något sätt är underhållande. Vi gör det för att vi ska må bättre själva.

Istället för att smutskasta andra för att känna oss bättre själva, måste vi börja inse vårt egna värde. Man kanske inte har Sveriges bästa läshuvud, slankaste kropp eller fylligaste läppar. Men vi alla har något som någon annan skulle göra mycket för att få. Allt från egenskaper till ytliga ting.

Så, nästa gång du ska fälla en kommentar i någons blogg om att denna minsann har gått upp en del i vikt eller borde lära sig skriva ordentligt, (och eftersom du uppenbarligen skiter blanka fan i personen ifråga's känslor), borde du i alla fall tänka på dig själv och hur du får dig själv att framstå.

Det spelar ingen roll hur många gånger du intalar dig att du inte är det minsta avundsjuk och du skulle aldrig vilja byta liv med människan ifråga. Men bara det faktum att du tar dig tid att kommentera dennes brister gör att du både för dig själv och alla som läser din kommentar, bevisar att du är en person som finner din tillfredsställelse genom att hitta fel på andra. Det är ett tecken på att du söker egen bekräftelse genom de stackarna du försöker hitta fel på, also known as ett bristfälligt självförtroende som är ständigt beroende av bekräftelse.


Kommentarer
Postat av: Challe

Väldigt bra skrivet Amanda, väldigt bra.

2010-02-13 @ 19:54:56
URL: http://skrivinspiration.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0