Det börjar bli dags att välja väg.

Ihärdigt tjatande om att kolla upp allt inför mina universitetsstudier fortsätter. Paniken lägger sig som ett täcke över hela mig. Förväntningarna på en är för stora. Jag flyttar snart till ett annat land där jag med 5 lektioner dagligen kommer vara fast i studier för ett par månader framöver. Jag måste ta en sak i taget. Italienska sen juridik. Jag kan inte fokusera på universitetsstudier samtidigt som det är en tillräckligt stor förändring som står för dörren i samband med Italienflytten.

Är det mig det är fel på? Får jag kalla fötter för förändringar eller är det så gemene man helt enkelt fungerar? Osäkerheten om vad jag vill fortsätter. Osäkerheten om vad som kommer att gynna mig mest fortsätter. Ett val, en antagning och så vips är min framtid relativt utstakad karriärsmässigt. Drömmar om att bli något, eller någon, skall nu bli verklighet. Kommer jag att klara alla förväntningar jag har på mig själv? Kommer jag någonsin bli nöjd? Tänk om jag väljer fel. Tänk om jag glömmer något alternativ som egentligen hade varit mer jag.

Jag vill inte välja. Jag vill fortsätta drömma. Fortsätta se alla vägar man har framför sig och tillfredsställt njuta av alla options man har. Inte välja en väg och därmed utesluta alla andra. Jag vill fortsätta drömma om att jag en dag kommer lyckas. Det skrämmande är dock att den dagen snart står för dörren. Och framgång kommer inte gratis. Det vet vi alla.

Ett val som så länge varit så självklart. Varför börjar jag tveka nu? Är det en naturlig reaktion när dagen med stort D närmar sig, eller något jag bör uppmärksamma och kanhända till och med försöka förändra? Kommer man någonsin känna hundraprocentigt för det val man gör, eller kommer vi alltid blicka åt sidan, åt de vägarna man genom sitt eget val uteslutit?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du måste åka iväg och leva din dröm, du kommer att ångra dig jättemycket annars och gå omkring och fundera på hur det hade varit!

2010-02-22 @ 21:28:17
Postat av: Mandy

Tack för din kommentar. Detta handlar dock inte om Milano. Det valt är jag faktiskt 100-procentigt säker på. Detta handlar om universitetsdjungeln. men jag tror verkligen att juridiken är mitt kall trots allt.

2010-02-22 @ 21:32:23
URL: http://mandyn.tk
Postat av: sara

betyder det att du inte börjar att plugga i höst? klart man blir nojig inför ett karriärsval! juridik är så pass brett så att du kan välja tusen olika jobb inom det senare iaf :) du märker nog vad du brinner mest för när du läst ett tag!

2010-02-23 @ 10:41:28
Postat av: Mandy

Jo jo, jag ska börja plugga i höst. Men inlägget handlar bara om att jag blir nojig när saker och ting börjar närma sig. Förmodligen blir jag ungefär lika nojig för mitt val när jag än börjar plugga. Det är nog ganska naturligt. Jag tror som dig gällande vilket område man brinner mest för, det märker man nog efter ett tag.

2010-02-23 @ 15:06:31
URL: http://gulligamaandyy.blogg.se/
Postat av: alexandra

Jag pluggar juridik i uppsala, och jag kan verkligen rekommendera det varmt. Juridik är otroligt mycket bredare än man kan tro, om du väger mellan ekonomi och juridik tror jag att karriärsmöjligheterna faktiskt är större med juridiken. Då är du också lite mer specificerad, alla blir ju ekonomer nuförtiden. (jag är visserligen inte säker på om det är ekonomi du vill läsa annars?)

2010-02-23 @ 18:53:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0