STOCKHOLM VS MILANO

 VS  


Nattliv - klubbar


Stockholm // Milano

Jämförelsen i det här fallet blir inte helt och hållet rättvis då nätverket jag har i Stockholm i jämförelse med Milano är löjligt mycket större. Men om jag tar hänsyn till de människor som generellt sett går ut i Stockholm och Milano är det en väldigt stor skillnad. På Milanos nattklubbar hittar du superstela i kombination med asociala modeller som hänger med de som kan prata deras språk (ryska om jag får generalisera), medelålders gubbar med ett backslick som sett sina bättre dagar, en fet plånbok och alldeles för stor mage (de festar hårdast, när de egentligen borde vara hemma med sina fruar /leta efter potentiella sådana på andra platser än där 19åriga modeller huserar). De brukar för övrigt gå ganska bra ihop med föregående gäster. Dessa tillsammans med promoters som ofta är ute endast för att det är deras jobb utgör vanligen den milanesiska gästskalan.

I Stockholm, enligt mig, är det de unga, festglada människorna som håller sig ute. Åter igen - enligt mig, så som det ska vara. Gällande baren har Stockholm betydligt högre kvalitet på bartendrar och drinkar överlag. Musikmässigt är jag dock mer imponerad av Milano många kvällar. Större variation helt enkelt. Vaktsystemet i Stockholm kan många gånger gå överstyr, men här i Milano har de inne på klubbarna inget vaktsystem alls -förutom in till vippen, så för stränga vakter är att föredra framför ett störningsmoment i form av så fulla människor som borde gått till mcdonalds för en hamburgare för länge sedan. Att det röks inne på klubbarna i Milano behöver jag inte ens kommentera.

Sist men inte minst: i Stockholm ligger majoriteten av nattklubbarna (Stureplans nattklubbar pratar jag om nu.. och har förvisso gjort hela tiden, de är ju de enda jag kan utvärdera, hehe) inom gångavstånd. I Milano är det bilresor mellan de flesta som gäller, vilket har en tendens att dra ner feststämningen.

Klimat

Stockholm // Milano

Här är det väldigt svårt att avgöra. Valet är inte självklart, vilket många av er kanhända tror. Stockholms väder behöver jag förmodligen inte kommentera. Är vädret fint slår det all världens väder med hästlängder. Det är inte en tillfällighet att de flesta som upplevt svensk sommar finner den sagolik. Men, så har vi det lilla men:et. Den svenska sommaren väljer inte alltid att infinna sig när den borde. Än värre håller den inte gärna i sig.

Milanos väder är väldigt extremt. Till skillnad från Stockholm sjunker aldrig temperaturen så som i norr. Kallt är det således aldrig. Men antingen är det så varmt att bikini borde vara det enda klädalternativet. Eller så regnar det sådana mängder att även där blir bikini det enda klädalternativet - om man ser till vattenmängden alltså. Att Stockholm har sådan frisk luft och allt vatten - även i innerstan, bidrar helt enkelt till ett skönare klimat på sommaren, men att man nästan alltid kan räkna med sommarvärme och heta dagar i Milano gör att det blir jämt lopp.

Killar

Stockholm // Milano

Något av det som jag längtar absolut mest till är våra svenska killar där hemma. Visst, stockholmskillarna är inte alltid de mest ödmjuka och charmigaste killarna på jorden tänker du, men då har ni inte tillbringat nästan 4 månader bland italienare. Något som generellt sett gäller för både killar och tjejer är att svenskar har sådan hyffs och respekt för människor överlag, i jämförelse med de här. Om jag ska återgå till det andra könets människor (tjejerna här är från en annan planet, men det är en annan historia) så är de killar "jag är van" vid så mycket bättre på att känna av situationer än de killar jag mött här.

Dessutom existerar svartsjuka inte hemma om man jämför med här. Är du kille och dejtar/träffar/är tillsammans med en tjej så äger du henne, punkt slut. Jag är personligen allergisk mot sådant. (Sedan att du själv visslar efter alla som har bröst och rumpa är en annan femma). Kanske borde jag tillägga att modellkillarna här spelar i en annan liga än de flesta, rent utseendemässigt. Men för er som undrar är de ofta inte från Italien, samt så har jag ännu inte träffat någon med hjärna eller ens vidare personlighet, så då försvinner den där farliga blicken och charmiga leendet rätt snabbt. Kanske har Milanos tragiska utbud på denna punkt gjort mig desperat, men jag saknar killarna hemma i Stockholm med hela paketet, så att säga.

Shopping

Stockholm // Milano

Även om jag valt att ge Milano denna punkt, vilket vore ganska skamligt annars, måste jag påpeka att Milano tyvärr saknar bra budgetalternativ. Gällande designmärken är de överlägsna med sina fantastiska gallerior (Rinascente) och området San Babila och Montenapoleone där skyltfönstrena är som taget ur en catwalk. Stockholm kan inte jämföras på det planet. Men vad Stockholm har är ett stort utbud av budgetvarianter, vilket inte är lika vanligt här. H&M och Zara finns ju här, precis som hemma. Men sedan är det inte mycket mer som du kan hitta här som är snäll mot plånboken, om du jämför med hur mycket alternativ det finns i Stockholm.

Något som också gjorde att Milano kammade hem denna punkt är dess fantastiska utbud av underkläder. Så som du knappt kan gå en meter utan ett H&M hemma i Stockholm, kan du knappt gå en meter utan en ny underklädes/bikinibutik här. Uppskattas enormt!! Men, skobutiker ska vi då inte prata om. Inga klackar är för höga för den här staden, ingen konstruktion är för unik. Det finns inga gränser för modet här - därför vinner Milano denna punkt.

Önskar ni någon annan punkt som jag jämför får ni mer än gärna kommentera det till detta inlägg, så gör jag en uppföljare i dagarna!



Kommentarer
Postat av: Josefin

Skillnaden på folket och skillnaden på matutbud vill jag gärna läsa :)

2010-06-16 @ 21:42:07
Postat av: Maria

Vad roligt att läsa!

2010-06-16 @ 21:53:59
Postat av: Mandy

Josefin: Grymt! Det kommer :)



Maria: tusen tack!

2010-06-16 @ 22:03:57
URL: http://gulligamaandyy.blogg.se/
Postat av: sara

hej!



fastnade för det med killarna...Är medvete om att det är så i Grekland och Italien men blir ändå lite förvånad. För att mäns desperatatiton handlar oftast om att i landets kultur så får man ligg i äktenskapet inte innan. Men så verkar inte fallet i dessa länder som kanske i de mer medelhavsländerna,,hmm en tanke bara eller vad säger du själv att det beror på, e det svårt att få en tjej där eller? för i sverige e det ganska lätt därav inte samma desperatition som utomlands.



Men helt ärligt så kan väl svenska killar bete sig ocks så kanske inte till större utsträckning men det finns, det har många sagt och i synnerhet du i din blogg ett flertal ggr.



ha det bra :)

2010-06-17 @ 17:18:09
Postat av: Sofia

Grymt att du la upp det här! Mycket efterlängtat. Yo go girl förresten!

2010-07-06 @ 22:48:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0