Dagens fråga

Varför ska man inte ha samma rättigheter att komma in på en utbildning om man gått frisör, som om man har gått natur? Tycker att du är ganska dumdristig nu. Ska man bli låst föralltid pga det gymnasieval man har gjort? Absolut har man antagligen haft det bräckligare på vägen om man gått exempelvis natur, men då sitter man väl antagligen på mer kunskaper. Men varför ska man begränsa de som inte fått tillräckliga kunskaper ÄN, om de nu vill lära sig mer?

Du har ju fan tappat det.

Svar: Först och främst är jag riktigt glad över att jag fick din kommentar. För det bevisar vilken orättvis och orimlig syn många har på prestationer i dagens samhälle, en syn som dessutom inte fungerar i det långa loppet. Det här handlar inte om huruvida man är låst till sitt gymnasieval eller inte. Du har fortfarande chans att komma in på den utbildning du vill, även om du gått exempelvis frisörprogrammet. Men, och det här är ett viktigt men, är det väl en självklarhet att den person som suttit och läst Matte C & D, fysik B, Biologi B och alla andra riktigt tuffa kurser - ska ha förtur gentemot en person som gått ut med samma betyg men läst till max Matte B och sedan är det inte så mycket svårare än så. (Här talar vi om exempelvis juristlinjen där det endast krävs matte B. Då får en person från och med 2010 meritpoäng och således förtur om denne läst svårare kurser än de som är nödvändiga för utbildningen. En självklarhet enligt mig.)

Om jag lägger fram det såhär. Jag tycker att det är fel att en person som valt en enklare väg att gå på gymnasiet ska komma in på en viss utbildning, framför någon som har kämpat arslet av sig på gymnasiet på exempelvis naturprogrammet. Ifall alla tänkte som du gjorde skulle ju ingen välja de svårare programmen? Att man "sitter på mer kunskap" är ju helt åt helvete oväsentligt eftersom det man vill är att komma in på den utbildning man drömmer om. Då skiter man bokstavligt talat i om man får mer kunskap på ett visst program. Innebär det att man får kämpa mer på det programmet - men inte får någonting för det, så väljer man självklart att ta den enklare vägen och ändå nå dit man vill. För det är just precis så det har varit fram till idag. Men nu börjar det äntligen löna sig att välja ett tuffare, mer kunskapsbaserat program som du själv uttrycker det.

Uppenbarligen är det ju inte heller jag som "tappat det" eftersom hela det svenska skolsystemet numera bygger på precis mina åsikter inom ämnet - Att det ska löna sig att ha gått ett tufft program då du sedan ska söka in till universitet/högskola. Meritpoängen du får, får du ju genom att ha läst mer djupgående kurser på gymnasiet som ofta inte är speciellt vanliga på mer praktiska program. Och det är kurser som är väldigt vanliga på sam/naturprogrammen.

Dina åsikter skrämmer mig och jag är glad över att det svenska skolsystemet äntligen går i rättvisans spår.


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag tycker du säger mot dig själv lite, om man valt ett simplare program har man troligen inte lika höga mål. Så du har antagligen gått en naturlinje för att komma in på en högre utbildning än vad en som gått frisör vill? Och om du då väljer att gå en simpel utbildning där det max krävs ma b kunskaper är det väl självklart att en som läst ex frisör ska ha samma behörighet?

2010-01-14 @ 21:55:06
Postat av: Mandy

Nej jag säger inte emot mig själv någonstans. Vi kan ta juristlinjen som exempel. Där krävs det endast matte B för att komma in. Men kommer då en person som läst både matte C & D och en massa andra svåra kurser, tycker jag att det är en självklarhet att den här personen ska få förtur och liksom få något för att denne tragglat sig igenom dessa svåra kurser, gentemot någon som endast läst till matte B. Det hela säger sig självt.



Att ha gått ut exempelvis med 19.5 i snitt från natur, där du läst alla svåra naturämnen och djupgående mattekurser ÄR betydligt mer krävande än att gå ut med samma snitt från ett praktiskt program där många kurser är väldigt basic.



Jag har själv inte gått natur utan jag talar inte för mig själv. Jag talar bara ur erfarenhet av mina vänner där jag har många som kämpat livet ur sig för att klara naturlinjen med toppbetyg. Medan andra kunnat glida igenom lättare program för exakt samma betyg. Det är orättvist.

2010-01-14 @ 22:07:50
URL: http://gulligamaandyy.blogg.se/
Postat av: Jing

Det är väl inte så konstigt att krävande kurser ska vara värda lite extra poäng? Slit och jobb SKA löna sig. Har bara hört latmaskar säga motsatsen.

2010-01-14 @ 22:23:07
URL: http://jing.blogg.se/
Postat av: Anonym

"Vi kan ta juristlinjen som exempel. Där krävs det endast matte B för att komma in."



Alltså jag förstår poängen i det du säger och jag håller med till en viss del. Jag har själv "slitit" mig igenom till MAE osv osv. Men grejen är den, att ja man behöver enbart MAB för att komma in på juristlinjen och jag har valt SJÄLV att läsa fler matematik steg, det är ingen som har tvingat mig att "lida" mig igenom dessa kurser. Så därför tycker jag inte att du ska resonera på det viset du gör.



Man har alltid ett val, valet att välja en naturvetenskapslinje eller en frisörlinje. Sedan vilka kurser man själv väljer till att läsa är upp till en själv. Så nej gulligamaandyy du ska inte ha några extra credd för att du SJÄLV har valt att läsa till MAC. För som sagt, du behöver enbart ha läst till MAB för att komma in på juristlinjen, punkt

2010-01-14 @ 22:48:18
Postat av: Mandy

Nej, jag håller inte med dig någonstans. Jag vet hur många som helst som tragglat sig igenom naturprogrammet i hopp om att kunna söka in på läkarlinjen. MEN så har betygen inte räckt och de har istället bestämt sig för exempelvis juridik. Ska de inte få något credd för alla kurser de har läst då?



Jag förstår inte att det här kan vara så svårt att ta till sig. Det är ett system som hela det svenska skolsystemet kommer att bygga på hädanefter, så uppenbarligen är det inte jag som är ute och cyklar..

2010-01-14 @ 23:39:03
URL: http://gulligamaandyy.blogg.se/
Postat av: Petra

Allt är en jävla tävling i vårat samhälle, så det är väl inte så konstigt att det blir så här nu också. Det är bara sjukt att man är så mycket för dom "duktiga" men dom andra då? Som kanske har gjort några snedsteg i livet och inte kommer in på samhälle/natur, då får man leva med det i princip hela livet. Irriterande!

2010-01-14 @ 23:48:48
Postat av: sara

Håller med Petra till 100 procent!!! Vad har du för åsikt kring det Amanda??

2010-01-15 @ 00:10:24
Postat av: Mandy

Dessvärre är det så det ser ut, och kommer alltid att göra. Man kan inte behaga alla. Men jag tycker inte det är rätt väg att gå att göra så att slackers rent av kan komma in under samma förutsättningar som ambitiösa elever. Har du hamnat på sidospår i livet är det inte omöjligt för dig att komma in, bara för att en elev som läst svårare kurser får meritpoäng för det. Det är bara en principsak att hårt arbete ska löna sig. Det här är inte en fråga om att göra det jobbigare för de som har det svårt. Det är en fråga om att ge en belöning till de som kämpar.

2010-01-15 @ 00:22:34
URL: http://gulligamaandyy.blogg.se/
Postat av: Anonym

De som sätter sig emot till det här systemet är ju människor som själva går frisör eller är rena slackers. Det säger sig självt. Sen kan de sitta här och skriva att de läst både matte D & E men det fattar vem som helst att de inte gjort. Detta gynnar de ambitiösa eleverna, och missgynnar de lata. Vilka som står på vilken sida är med andra ord väldigt uppenbart.

2010-01-15 @ 00:24:17
Postat av: Petra

Helt ärligt så tycker jag man borde gå mer på personen ifråga som söker. Kanske intervjuer eller liknande, inte bara poäng för det är det som kan förstöra så mycket för många. Dem som bestämmer hur man t.ex fördelar personer till en ny årskurs när man börjar gymnasiet går först och främst enbart på poäng. Ännu en gång så kanske dem personerna som då har hamnat snett i livet och inte gjorde så bra ifrån sig under högstadiet, har därmed "sumpat" sin chans. Ge människor en chans istället för att alltid sätta dom duktiga i första rummet. Varför kan man inte visa mer att alla är värda lika mycket och att allt inte bara handlar om poäng, poäng, poäng. Skulle bli en roligare klass då också tror jag. Eftersom man då har haft olika livsupplevelser och kan få mer utbyte av varandra.

2010-01-15 @ 00:44:02
Postat av: Mandy

Jag håller helt med dig om att intervjuer borde vara obligatoriska vid intagning.

2010-01-15 @ 00:57:31
URL: http://gulligamaandyy.blogg.se/
Postat av: Sarah

Jag tycker du har helt rätt i det du säger och dem som säger emot dig har väl antagligen gått något yrkesförberedande program som frisör då till exempel!

2010-01-15 @ 07:11:29
Postat av: Sanna

Håller med Petra. Kom ihåg att det inte bara är "slackers" som drabbas, jag fick en djup depression och var tvungen att hoppa av gymnasiet. Jag hade VG-MVG i alla kurser innan jag hoppade av, får nu läsa vidare på komvux och hamnar därmed längre ner på stegen. Om man nu bara behöver MaB för juristlinjen tycker jag man är ganska dum om man läser mer än så och sen klagar på hur jobbigt det var och kräver förtur. Vet du hur många överkvalificerade människor som jobbar på jobb som de är för bra för?

2010-01-15 @ 12:53:08
Postat av: Mandy

Du missförstår mig. Det handlar inte huruvida om någon läser fler kurser än nödvändigt, utan att man går ett program med hopp om att bli exempelvis läkare (då krävs dessa svårare kurser) men sen får du inte tillräckligt höga betyg, men har fortfarande ett snitt som tar in dig på juristlinjen. Då bör man meriteras för att man i alla fall har läst dessa svårare kurser.

2010-01-15 @ 13:17:27
URL: http://gulligamaandyy.blogg.se/
Postat av: Anonym

"Det här är inte en fråga om att göra det jobbigare för de som har det svårt. Det är en fråga om att ge en belöning till de som kämpar."



Jag lider när jag läser det här.. De som kämpar (kanske mestadels med LIVET i sig för att orka leva, inte för att leva upp till ordet plugghäst) är väl fär i helvetes jävla självklarhet dom som har det svårt?! ni pratar som om det vore ALLT i världen att få mvg i allt, oooj vad kämpigt JAVISST MEN människor som verkligen har det SVÅRT bokstavligen i detta liv, kastas åt skymundan.. vilken befolkning vi har i samhället..som tänker såhära.. så himla sorgligt. om ni inte kan färstå det jag menar , har ni ju inget som helst hjärta.

2010-01-15 @ 13:24:34
Postat av: Anonym

Håller med föregående talare, väl talat! Känns som att alla pratar från sitt eget håll här. Att det ska gynna en själv. Men var lite medmänskliga! Se på de personer som VERKLIGEN haft de svårt och unna en tanke åt dom. (inget jag själv haft) Sedan håller jag med om intervjuerna också, borde vara obligatoriskt på alla utbildningar. Även fast man har läshuvud kan man vara socialt inkompetent och ha värdelösa värderingar och sakna empati.

2010-01-15 @ 15:52:14
Postat av: Anonym

Dagens ungdom verkar inte förstått hur det egentligen ligger till. Det har uppstått en extrem inflation i betygen p.g.a de nya privatskolorna, som sätter överbetyg på överbetyg. Egentligen borde man helt stryka gymnasiebetygen och låta högskolorna ha en egen antagning. Det skulle absolut bli mest rättvist. Du pluggar för att verkligen lära dig saker, inte bara för betyget. Högskoleprovet borde också vara obligatoriskt när man söker till högskolan.



På utbildningar med hård konkurrens borde man endast ta in elever via liknande prov. Det är betydligt svårare att få 2,0 på HP än att gå ut gymnasiet med MVG i allt.



2010-01-18 @ 15:19:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0