Har ni vaccinerat er mot svininfluensan?

Vaccinet mot svininfluensan är onekligen ett hett ämne i debatter i dagsläget. Jag har själv vaccinerat mig, men hade först inte tänkt göra det. Peppar peppar, så skrämmer inte den här formen av influensa mig. Jag är väl mer för att låta naturen ha sin gång och tänker mer att blir man smittad så blir man smittad. Det känns som att det tillkommer så mycket mer biverkningar som kan komma att skada, både nu och kanske i framtiden, än vad det gör i samband med att man insjuknar i influensan.

Kanske bör jag tillägga att jag inte är vidare insatt i detta. Snarare är mina tankar och åsikter kring detta en mix av allt jag hör runt omkring mig. Så, är det någon där ute som har mer inblick i detta än vad jag har, vilket visserligen inte är så svårt, har ni ett utmärkt tillfälle att briljera med era kunskaper.

Hur som helst gör min reumatism (har visserligen en väldigt lindrig sådan endast i knäna) att jag tillhör riskgruppen och min läkare ringde således upp mig personligen och uppmanade mig att ta sprutan. Det fanns inte så mycket att göra då, och i ärlighetens namn känns det nog rätt bra att jag har tagit skiten i alla fall.

Nu är min fråga till er.

Har du vaccinerat dig mot svininfluensan?

Om ja: Var det ett svårt beslut att ta?

Om nej: Varför?

Kommentarer
Postat av: Ciccie

Jag har inte tagit sprutan ännu, då jag fortfarande känner mig väldigt osäker. Jag tillhör riskgruppen, då jag har svår astma, men vet ändå inte. Jag har haft vanliga influensan ett flertal gånger och klarat mig fint, så hur mycket värre kan denna influensa vara? Får fundera vidare. Kram på dig

2009-11-20 @ 07:58:03
URL: http://ciccie.blogg.se/
Postat av: Piia

Jag vill ta det, just för att jag ligger i en riskgrupp, men nä, varje gång jag försökt så är det slut överallt.

2009-11-20 @ 09:10:02
URL: http://meleth.blogg.se/
Postat av: Tanja

Nej, eftersom jag tyvärr redan fått den (influensan).. är på bättringsvägen nu. Tror knappast jag får den igen, så onödigt att spruta i sig gift då.. och orrkar knappasr cara sjuk igen :(



alla jag käner som vaccinerat sig,har blivit jättesjuka. jag har redan förlorat massa jobbdagar! jobb=pengar

2009-11-20 @ 15:38:31
Postat av: Anonym

man borde ta vaccinet i vilket fall för att förebygga att svinis inte smittar oss som tillhör riskgrupperna. S.influensan verkar inte så jobbig på vanliga friska människor, man är sjuk ca 5-7 dagar och i vissa fall har det tycks vara en lättare förkylning, men kommer det till de som tillhör riskgrupperna riskerar de att bli svårt sjuka. T ex kan man få följdsjukdom av svinis, lunginflammation är ett exempel och de som har astma bör ju undvika detta genom att ta vaccinet för att inte bli dödssjuka! Samma med oss som har reumatism, jag fick ett val; att bli sjuk av vaccinet, eller eventuellt bli dödssjuk av svinis. KLart jag tar vaccinet trots att jag kan bli jättesjuk, då jag har en systemsjukdom, för att skydda mig och andra som kan bli sjuka. Fler borde tänka på andra och inte avskräckas av att dom får inlfuensa symptom ca ett dygn av vaccinet, när dom kan bli betydligt sjukare av riktiga s.influensan och dessutom smittar dom ca 7 dagar efter att dom blivit friska, det kan dom undvika om de vaccinerar sig! dessutom är det gratis, ska det va så svårt då? :/

2009-11-21 @ 16:49:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0