Stilbrott

Jag måste bara kommentera ett språkfel som så många gör. Jag är en liten språkpolis, så fler inlägg likt dessa kan ni absolut räkna med. Först vill jag visserligen bara poängtera att jag säkert gör små språkfel då och då, men det väsentliga att kommentera är då man gör något språkfel regelbundet. Slarvfel kan vi alla göra.

Hur som helst är det skillnaden på spendera och tillbringa som jag ska ta upp.

Överallt kan man läsa om personer som spenderat en trevlig kväll i goda vänners lag exempelvis. Så skriver man inte. Istället ska man skriva att man har tillbringat en trevlig kväll i goda vänners lag.

Vidare spenderar man pengar, man spenderar inte en trevlig kväll.

Jag tror att det här felet är så vanligt bland annat för att det heter I've spent a nice evening.. på engelska. Och där så direkt-översätter nog många.

Jaja, nu vet ni detta.


Kommentarer
Postat av: Anonym

spendera: göra slut på pengar; frikostigt ge ut; tillbringa tid. Läst rakt upp och ner på Svenska Akademien. Så tyvärr är det du som har fel och inte de du har försökt att rätta...

2009-12-21 @ 17:36:30
Postat av: Charlie

Brukar också störa mig på det haha lite töntigt men men, rätt ska vara rätt eller..

2009-12-21 @ 17:48:49
URL: http://charliewandel.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Hej gumman!



Jag är också en ordmärkare, men enligt NE så kan man faktiskt spendera tid.



http://www.ne.se/spendera



<3

2009-12-21 @ 18:39:13
Postat av: mandy

Alexandra och Anonym: Haha skönt att ni kollat upp det! Jaja, jag har lärt mig från alla mina svensklärare genom åren att man inte kan spendera tid. Så jag tänker fortsätta att gå efter det. Ibland blir språkfel som många människor gör med tiden korrekt svenska, så jag kör på att det kanhända är korrekt nu men har inte varit det från början. Låter hur som helst inte bra enligt mig :)

2009-12-21 @ 19:57:55
URL: http://gulligamaandyy.blogg.se/
Postat av: Angeliqa

2009-12-21 @ 19:58:19
URL: http://angeliqareinke.blogg.se/
Postat av: Angeliqa

Va kan jag göra för att få bort min äckliga acne? Har du råd för jag ser alltid så flottig ut i hyn?

2009-12-21 @ 19:59:25
URL: http://angeliqareinke.blogg.se/
Postat av: Polizia Frida

Dina väldigt många ä'n i frestande/fresta/frestelse i ett och samma inlägg var nog inte slarvfel misstänker jag.

Det var väl inte frästa grönsaker du skrev om?



Mvh



La Polizia di lingua!

2009-12-21 @ 20:45:04
Postat av: Anonym

Haha frida orka hänga upp sig på ä eller e i ett litet ord. Jag antar att det är grammatiska fel mandy tänker på.

2009-12-21 @ 20:51:35
Postat av: Ciccie

Hej Amanda!

Hoppas att allting är bra med dig. Då jag känner din mamma så vet jag att du lider av reumatiska besvär sedan många år tillbaka. Jag har också dessa problem sedan 5 år tillbaka, men jag har varit för feg för att gå till en läkare. Jag känner nu att det är ett MÅSTE för mig att boka en tid, för denna svullnad och dessa smärtor i alla leder tar knäcken på mig.

Så jag tänkte fråga dig om lite tips och råd. Vad säger jag till läkaren? Vad har jag att vänta mig? Mediciner? Tömning av vätska? Etc.. Är väldigt orolig, men jag måste få en läkares hjälp inser jag nu.

Kram Ciccie

2009-12-21 @ 21:07:29
URL: http://ciccie.blogg.se/
Postat av: Mandy

Vad tråkigt att höra Ciccie, men det är bättre om du mailar mig då jag inte vill sitta och skriva öppet om mina läkarbesök et cetera. Men då jag har en väldigt lindrig form har jag aldrig ätit någon medicin, utan bara fått kortisonspruta en gång om året, så jag vet inte om jag är rätt person att fråga. Men tömning av väska är inte så farligt som det låter, utan bara väldigt skönt när det väl är gjort. Glöm inte att sjukdomen blir lindrigare ju mer du rör på dig.

2009-12-21 @ 21:18:18
URL: http://gulligamaandyy.blogg.se/
Postat av: Mandy

Vad tråkigt att höra Ciccie, men det är bättre om du mailar mig då jag inte vill sitta och skriva öppet om mina läkarbesök et cetera. Men då jag har en väldigt lindrig form har jag aldrig ätit någon medicin, utan bara fått kortisonspruta en gång om året, så jag vet inte om jag är rätt person att fråga. Men tömning av väska är inte så farligt som det låter, utan bara väldigt skönt när det väl är gjort. Glöm inte att sjukdomen blir lindrigare ju mer du rör på dig.

2009-12-21 @ 21:18:18
URL: http://gulligamaandyy.blogg.se/
Postat av: elin

Nej, där har du allt fel Mandy. Det är väl självklart att man kan spendera tid!

2009-12-21 @ 21:59:53
Postat av: Språkpolis?

"Först vill jag visserligen bara poängtera att jag säkert gör små språkfel då och då, men det väsentliga att kommentera är då man gör något språkfel regelbundet."



Väldigt ofta när du skriver så använder du ett kommatecken innan ordet "men" och det är fel.

Så då är det väsentligt att kommentera i och med att du gör det felet regelbundet :) Hihi, ha det bra!

2009-12-21 @ 22:40:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0