Dagens träningstips!



Dagens träningstips
innefattar träning för såväl svank, midja och mage. Något som jag ofta får höra från massörer och tidigare pojkvänner är att jag har en väldigt vältränad rygg och svank. Att träna svanken är något som de flesta helt glömmer bort. Något som är ganska oförståeligt för mig då det är få ting som är så förbaskat snyggt och sexigt som en vältränad svank och rygg.

Det är alltså det hederliga rygglyftet som jag vill lägga till bland mina träningstips. Att göra dem på det vanliga sättet rakt upp-ner-upp-ner är självklart jättebra, men det är inte där de stora resultaten kommer ifrån. Jag brukar alltid börja med att köra ett tjugotal vanliga rygglyft för att värma upp ryggen.

!! Viktigt !! Nacken ska vara en förlängning på ryggen och du måste hela tiden titta ner i golvet. Annars riskerar du att skada nacken. Händerna ska vara placerade strax under pannan med fingerspetsarna emot varandra.
Fötterna ska hela tiden vara i golvet.

Huvudövningen är dock att avancera de vanliga rygglyften litegrann. Nu ska du nämligen, istället för att gå rakt upp och rakt ner, gå upp till höger och vänster om vartannat. För ökad effekt ska du aldrig "gå ner och vila" och nudda golvet, utan håll dig hela tiden en bit ovanför golvet. För ytterligare effekt ska du vid varje sida titta på en punkt hyffsat långt bak åt sidan för att verkligen få en stram känsla i sidan. Tänk även på att du liksom pekar åt riktningen med den armbågen som är närmast.

Snart kommer du känna att det inte bara är svanken och ryggen som jobbar, utan enormt mycket kraft och styrka kommer att läggas på magen. Detta är främst om du är duktig på att aldrig "gå ner" och nudda golvet i mittenläget mellan höger och vänster sida. Du kommer även att uppleva en stramande känsla i midjan då du går snett bakåt i varje lyft. Då tränar du alltså för en fit midja!

Vill du fokusera speciellt på svanken sträcker du ut armarna åt varsin sida, behåller blicken helt i golvet och går upp så högt du bara kan. Även detta kommer att upplevas som ansträngande för magen, men fokus ligger här på ryggen. Utmana sedan dig själv och "stanna uppe" så länge du orkar. Det kommer att kännas ordentligt kan jag lova. Men satan vilka resultat det blir!

Jag vill även poängtera att detta är superbra för ryggen ur ett hälsoperspektiv. Jag har haft en del smärtor i ryggen på grund av min ridning. Men sedan jag började göra detta regelbundet har alla smärtor försvunnit och jag känner mig helt enkelt riktigt stark i min rygg. Detta är ett väsentligt skäl till att börja göra denna övning, så jobbar du mot en sexig svank i sann Adriana Lima-anda på samma gång. Dags att köpa in toppar och klänningar med öppen rygg nu så kan vi alla glänsa med våra vackra bakdelar ;)

Angående stretching efteråt är det viiktigt att du inte glömmer att lägga dig i en så kallad "köttbulle-position" efteråt för att sträcka ut ryggen. För att sträcka ut magen lägger du dig på mage, sätter i händerna vid axlarna och trycker ifrån så att du har benen kvar i golvet och raka armar.

Har du frågor är du välkommen att ställa dem till detta inlägg!

Kommentarer
Postat av: Hedda

vet du en grej som ja tycker vore smart. Lägg alla dina träningstips i en egen kategori så kan man hålla koll på dom om man inte kommer ihåg;)



Hoppas allt är bra me dig annars! Låter skit kul med Milano och allting!

Fresten, hur gåre med din bok, har för mig att du skrev nån, eller?

kramar Hedvig

2009-12-04 @ 19:19:54
URL: http://heddaaa.blogg.se/
Postat av: R

Det här kanske är en dum fråga, men ska man ligga ner på golvet och göra dem eller stå upp? :) Är nämligen införstådd med båda metoderna, men undrar vilken som menas här!

2009-12-04 @ 22:03:08
Postat av: Ciccie

Jättebra tips Amanda! :-)

2009-12-05 @ 12:54:22
URL: http://ciccie.blogg.se/
Postat av: Petra

Kan du inte filma när du gör övningen & även förklara då hur man gör? Skulle underlätta mycket! :)

2009-12-05 @ 22:43:32
Postat av: Mandy

Hedda: Smart! Det ska jag göra. Det kommer dock komma ett inlägg senare där jag samlar alla övningar som jag gått igenom med er.



Angående boken så håller vi på och fixar de sista bilderna som vi inte hann då jag gjorde ett exemplar som projektarbete i skolan. Men boken ska publiceras så allt flyter på!



R: Du ska självklart ligga ner på mage.



Petra: Haha.. nee det tänker jag inte göra. Detta är en väldigt enkel övning som ni ska klara med hjälp av min beskrivning. Testa så märker du att det kommer flyta på :)

2009-12-06 @ 12:49:57
URL: http://gulligamaandyy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0