Juridikum i Uppsala - jag har äntligen bestämt mig

I flera års tid har jag tänkt, tänkt och tänkt på vad det är jag vill göra. Vad jag brinner för och vad jag vill lägga ner min själ i att jobba med. Först var det veterinär. Jag var helt säker på att jag skulle bli veterinär under hela min högstadieperiod. Jag praktiserade på Albano djursjukhus och blev i samband med det ännu säkrare på att det var veterinär jag var ämnad till att bli.

Därefter läste jag en kurs i rättskunskap. Fick lovord från min rättskunskapslärare i form av ett mail han rekommenderade mig att använda i framtida juridikstudier och sedan dess har juridiken funnits med i planerna. Det var en kurs jag läste med ett brinnande intresse.

Det jag både har som fördel och nackdel i mitt liv är det engagemang min familj lägger ner på mina studier. De är utan tvekan lika involverade som mig i min skolgång och har ofta och länge diskussioner om vad jag bör bli. Ibland till och med över huvudet på mig. Nackdelen med detta är att risken finns att jag kommer välja en väg som är präglad av mina föräldrar, inte av mig. En väg som jag inte kommer känna helhjärtat för och således en vacker dag ångra mig.

Handelshögskolan började egentligen inte komma på tal förrän i mitten av min gymnasietid då MVGna rullade in på löpande band och månadsbreven från Handels var givna. Handelshögskolan är ju som en fortsättning på Viktor rydberg gymnasium och en naturlig väg att gå om du har betygen för det. Där blev jag även väldigt påverkad av min bror som nu jobbar som kapitalförvaltare samt mina föräldrar som gärna ser att jag stannar kvar i Stockholm.

Hur Handelshögskolan än "säkrar ens framtid" och jobb utlovas innan du ens hunnit bli klar med utbildningen har jag kommit underfund med att ekonomi inte är min grej. Jag vill kunna argumentera för min åsikt, ägna mig åt det svenska språket och ja.. juridken - som i så många år funnits i mina tankar.

Jag vill flytta till Uppsala, leva studentlivet och jobba häcken av mig för att inte bara klara tentorna - utan även få högsta betyg, VG, på dem. Det är detta jag vill göra, och det är detta jag är ämnad för att göra. Mitt val, utan påverkan utifrån.

En helt klar bonus är att söker jag till Uppsala universitet till nästa höst, kommer jag inte behöva läsa in Matte D den här hösten och jag kommer heller inte behöva läsa upp mina få, men ack befintliga, VGn. Jag har dessutom räknat ihop mina meritpoäng för Uppsala, det som kommer att börja gälla från och med nästa år. De maximala meritpoängen man får räkna med är 2.5. Jag har så mycket som 4 meritpoäng vilket är helt sick, men lovely!

Äntligen tror jag att jag har bestämt mig.

Kommentarer
Postat av: Emmie

Låter som ett jättebra val! Jag pluggar själv juridik och visst är det jobbigt, men även om man lägger ner sin själ så får man tillbaks så mycket mer. Sen har juristutbildningen ett eget betygssystem så det är nog AB du ska satsa på och inte VG ;)

2009-08-26 @ 14:22:14
Postat av: Anonym

tyvärr så får man inte läsa upp betyg från VG till MVG längre, tråkigt men sant :=/

2009-08-26 @ 16:22:34
Postat av: Mandy

Anonym: Nu är detta inte aktuellt för mig längre, men tenta upp betyg får du visst göra. Det kostar 500 kr per betyg, skillnaden från och med nästa år är dock att de som tentat upp betyg hamnar i en annan kvoteringsgrupp sedan när man söker in till universitet. Alltså får de söka om ett mindre antal platser än de som inte har tentat upp något betyg. Hur bra som helst tycker jag!

2009-08-26 @ 16:25:30
URL: http://gulligamaandyy.blogg.se/
Postat av: Michaela

Kul vi ses i Uppsala!

Började där i måndags och det är helt sjukt kul.

Vaknade kl 2 idag och är helt död. Räkna med att vara bakfull och träffa de härligaste människorna i Sverige här!

Jag ångrar inte en sekund att jag valde Uppsala framför KTH och Stockholm. Är från Stockholm så!

2009-08-26 @ 23:26:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0