VRG - ett inlägg jag lovat er VRGintresserade läsare =)

"Den privata Viktor Rydbergs Gymnasieskola, VRG, i Stockholm har blivit landets kanske mest utpräglade elitskola. Här sätter näringslivstopparna både sina pengar och sina barn. Hela 10 procent av de nya studenterna på Handelshögskolan i Stockholm är 'VRG:are' ". Utdrag från

www.affarsvarlden.se/art/175105 



 

Här nedan följer äntligen ett inlägg om VRG vilket ni läsare bett mig om! Jag tar hjälp av lite frågor jag har fått från er läsare och utgår från dem då jag berättar om skolan.




hanna om VRG

1.när slutar ni,typ när du gick i första ring?
2.är lärarna bra?
3.är det jobbigt med mycket på engelska?
4.finns det sånna lärare som tar en när man inte kan och inte räcker upp handen?
5.är det en fördel med liten skola?

haha,lite många frågor..:P


1. I första ring, eller hela ettan slutade vi runt tre-fyra varje dag. Däremot hade vi sovmorgon till tio ett par dagar i veckan, samt så gäller det för alla tre år på VRG att då vi inte har något prov på test hour på tisdagar så har man sovmorgon till allt ifrån mellan elva och framåt.

2. Jag är enormt nöjd med mina lärare. Lärarna är otroligt engagerade i varje elev och verkligen kompetenta till det de gör. Det var det första jag märkte efter de första veckorna på VRG. För mig var det en väldigt stor skillnad på lärarna på högstadiet och gymnasiet. - Större skillnad än vad jag trodde att det skulle vara vilket var en positiv överraskning då man verkligen får känna sig mogen och på något sätt världsvan då lärarna har så pass höga förväntningar på en som de faktiskt har. Flertalet lärare är jag fortfarande helt fascinerad över hur de kan göra ett ämne så intressant och kunna så mycket om det, och nu har det ändå gått ett och ett halv år :P

3. Nej det tycker jag inte. Det är jobbigt de första veckorna och som lärarna kommer informera er de första dagarna så kommer man tro att man aldrig kommer att klara av det. Men nu skulle jag aldrig någonsin kunna läsa ett ämne som geografi till exempel på svenska, jag har ju lärt mig alla termer och så vidare på engelska och har ingen aning om vad många av dem heter på svenska. Dessutom är det flera av lärarna som inte pratar någon svenska överhuvudtaget och därmed känns det så naturligt att prata engelska med dem.

4. Jo absolut finns det de ämnen då lärarna säger ett namn som ska svara men som inte alls räcker upp handen. I ämnen som matte händer det varje lektion. Men detta är bara hur bra som helst då det tvingar en att hela tiden vara med och inte tänka på annat. Jag vet att det även är vanligt på filosofilektioner att läraren helt plötsligt kommer fram och ställer en fråga som "How do you know that You are sitting right here and nowhere else?" Och så ska du svara. Men som sagt, jag ser bara det här som positivt då det är ett tecken på att VRG är noga med att vi inte får våra betyg genom att plugga, vilket jag kan tycka är ett problem med vissa andra skolor. Att se vad vi kan utan att plugga är egentligen det enda sättet som gör oss rättvisa. Jag menar, att plugga till sig kunskap kan vem som helst. Hur man sedan behandlar kunskapen och vad man kommer ihåg sedan tidigare år i skolan är individuellt och ofta det som kännetecknar en bra elev. I många ämnen använder vi överhuvudtaget inga böcker heller vilket också gör att vi arbetar mer muntligt och har mycket presentationer och oförberedda övningar, åter igen ett mycket bra inslag i utbildningen. I ett tämne som engelska har vi inga böcker alls och lär oss ingen mer grammatik utan ska vid det här laget prata flytande engelska och jobba mer på att prata utan förberedelse.

5. Jag tycker absolut att det är en fördel med en liten skola. I en liten skola är du någon och även de lärare som du inte har i något ämne hejar på dig i korridoren och vet vad du heter. Nu när VRG är en skola med väldigt gott omdöme så förstärks känslan av att känna sig utvald vilket är en känsla elever brukar uppskatta om jag inte misstar mig :) Det blir faktiskt lite som en enda stor familj, dock med lite överdrift, men ni förstår vad min poäng är.


Anonym

några frågor till dig mandy:
1.hur är vrg? hinner man med annat på dagarna än bara plugg?
2.i ettan,hur långa dagar hade man?
(svar finns där uppe!)

1. Det var det jag personligen var mest rädd för då jag sökte VRG. Det, och ifall det bara gick så kallade "pluggisar" där. Kan tänka mig att ni är ett par stycken som funderar över det senare nämnda, och gällande vilket slags folk det går på VRG så skulle jag nästan våga säga att det säkert är en av få skolor då det ärså pass olika slags människor. Det som kännetecknar VRG är att eleverna pluggar mycket och är ambitiösa, har höga betyg och/eller bara är väldigt smarta. Det är liksom ingenting man ska sticka under stol med eller tysta ner. Och nej, jag säger inte att VRG är den enda skolan då så är fallet. Vad jag ville få sagt med det är i varje fall att det inte bara är en sorts människor som är smarta och duktiga i skolan. Alltså går det inte bara en typ människor i skolan.

 Nu till frågan om fritid. Jag ska vara ärlig, du får räkna med att skolan kommer att ta bra mycket mer tid än vad du förmodligen är van vid. Men jag är en person som har väldigt mycket fritidsintressen, och då regelbundna sådana med tre danstärningar i veckan, två ridningar samt bra mycket annat. Och jag hinner absolut med både skolan och mina fritidsintressen! Men jag ska även vara ärlig och säga att det är knappt ibland, jag har varit med om många gånger då jag velat slita av mig håret, byta skola och bara gå i en "enklare" skola. Men du kommer in i det så småningom och med tanke på vilka möjligheter som ges så är jag evigt tacksam för att jag inte bytte skola då det var lite tungt där i början.

a om Lugn fredagkväll

är bara tvungen - jag var på VRG odenplan på öppet hus idag och hamnade av ren slump i bloggen tillhörande en elev på skolan.
I stort sätt allting tilltalar mig med skolan...men jag tänkte bara höra ifrån dig vad du tycker....hur är det med stress och press, krav från lärare, stämmningen mellan eleverna osv. För eller nackdelr?
Jätte tacksam för svar! :) /agnes


Det känns som att jag mer eller mindre redan har svarat på din fråga. Kortfattat är det en väldigt rättvis skola där inga betyg ges utan grund. Lärarna kräver mycket av dig för att de vet att du klarar det! Så mycket man utvecklas på bara några månader är så mycket så att man märker det själv till och med. Men samtidigt är det ingen skola du ska söka till om du inte är redo att prioritera den och inse att skolan inte är något man endast kan glida igenom, om du vill nå relativt höga betyg. Stämningen mellan eleverna tror jag faktiskt är väldigt mycket bättre än den generella stämningen på gymnasieskolor. Jag är fortfarande helt fascinerad över hur man kan lämna väskor med alla värdesaker i korridoren då du är inne på lektion och allt finns kvar då du kommer tillbaka. Hela atmosfären är nog rätt sällsyn skulle jag tro. Eller situationen då en lärare går ut från klassrummet för att kopiera något och alla elever lugnt sitter kvar och pluggar, det var inte något jag var van vid från grundskolan.

Där var några frågor jag valde som jag tycker täcker det viktigaste som jag minns att jag själv var nyfiken på då det var dags att söka. Har ni några fler frågor så kan ni ställa dem till det här inlägget. Annars kan jag väl bara avsluta med att önska er lycka till med era val, samt en mening från en VRG- kampanj vi gjorde på Svenska C kursen som stämmer ganska bra ;)

älj Smart           älj VRG              ;)

Kommentarer
Postat av: Anonym

TACK :D:D

2008-02-12 @ 18:24:55
Postat av: A

hej :) tack så mycket för en bra blogg! jag undrar mest en liten fråga, vad vet du om VRG Jarlaplan? och är det mycket samarbete mellan VGR skolorna? plus en sak till, har ni nollning som tradition på skolan och vad vet du om den? kram!

2008-02-12 @ 21:56:25
Postat av: Anonym

verkar vara en bra skola =)

2008-02-12 @ 22:18:56
Postat av: Anonym

åh,tack!:)både vrg jarlaplan&odenplan är med på mina val:D

2008-02-12 @ 22:19:47
URL: http://madolcevita.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0