Handels? Uppsala - juridikum? Gah!

Oh jag blir tokig! Sitter med mina individuella valimage203
inför trean och jag är så stressad eftersom att
de som söker in till universitetet från och med 2010 (vilket jag har räknat med att göra) söker utefter nya förutsättningar. Jag tycker i och för sig att det är toppen att man nu får meritpoäng då man läser svårare kurser, så att man inte bara kan sitta och läsa max matte B, steg ett i alla språk - få 20,0 och sedan söka in med samma villkor som en elev som läst upp till steg fem i ett språk samt matte D. Dessutom blir det ändrat att ifall du tenterar upp något eller några ämnen så söker du inte in på samma kvot som de som söker på sina gymnasiepoäng, vilket jag också tycker är jättebra! Det här har dock ställt till en del för min årskull då vi inte visste det här då vi valde våra ämnen i ettan utan får det här kastat i ansiktet nu då vi bara har hälften av gymnasietiden kvar. Jag har dock inte bestämt mig om jag ska läsa på Uppsala - juridikum eller Handelshögskolan här i Stockholm. Uppsala kommer jag att komma in på utan att tentera upp några betyg. Där kommer jag också få full pott meritpoäng vilket är 2,5 eftersom att matte C som jag läser inte är ett krav. På Handels är dock matte C och D nödvändigt vilket betyder att du inte får några meritpoäng för de kurserna. Rörigt? Jo jag vet..

Ännu ett problem är att jag kommer behöva tentera upp förhoppningsvis ett eller max ett par ämnen om jag ska söka in på Handels och det betyder alltså att jag inte söker in på samma kvot som de som söker in på sina gymnasiebetyg, OM jag inte söker 2009 då detta inte trätt i kraft än. Men det är ju då jag skulle ta mitt år i Italien... usch jag är hur kluven som helst och innan fredag ska mina val vara gjorda.

Nej jag får boka en tid hos vice rektorn imorgon så att jag får lite råd och tips. Förhoppningsvis löser det sig.

Nu ska jag göra klart min italienskaläxa och därefter sova, blir lite sent ikväll förmodar jag :( Imorgon har jag bara två lektioner och sedan ska jag möta min Tessie för lunch och fika <3 Ändrade mig idag angående mina alla hjärtans dag-planer som ni kanske läste i föregående inlägg så nu har jag inte dagen riktigt lika planerad. Men det gör absolut ingenting, så länge magkänslan känns bra så :) Och det gör den nu!

Godnatt schnuffsies (;

Kommentarer
Postat av: maxie

Jsg tycker att du ska välja handels så kan jag gifta mig med dig!

2008-02-13 @ 23:48:50
Postat av: lily

så jävla snygg!

2008-02-13 @ 23:50:51
URL: http://lilys.blogg.se
Postat av: lindaw

Du, går du handels så kommer du ju briljera. De får sin framtid säkrad och du kommer tjäna multom!

2008-02-13 @ 23:51:37
URL: http://lindaw.blogg.se
Postat av: charlotte

Nej jag tycker att du ska välja juridik på uppsala, det är ju det du alltid har brunnit för? Jag ska själv läsa juridik också.. dock itne på uppsala (; där komme rjag tyvärr inte in tror jag

2008-02-13 @ 23:53:19
Postat av: Linda

Välj handels!

2008-02-14 @ 09:50:06
Postat av: S

Du vet väl att du inte få tenta upp ämnen på komvux längre om du inte har ig? 88:orna var sista årskullen som fick gör de..

2008-02-15 @ 17:49:28
Postat av: mandy

Till S, jag har full koll på allt vad gäller meritpoäng, utbildningsbehörighet och allt vad det heter - inte minst vad gäller att tenta upp ämnen. Det du inte längre får göra är att gå kursen på komvux och på så sätt tenta upp den. Vad du däremot får göra, som även din gymnasieskola ordnar åt dig är att skriva ett prov i det ämne som du vill tenta upp och förhoppningsvis få ett högre betyg i det - mot att du betalar 500kr. Vad det då i sin tur ställer till med är att du från och med 2010 hamnar i en kvot med ett mindre antal platser till utbildningen just för att de vill låta de som söker in med sina gymnasiebetyg utan tentering går före, vilket är jättebra! Dock kommer detta förmodligen innebära att färre personer söker in med 20.0 (som ofta kommer från tentering av flertalet ämnen) eftersom att de istället vill söka in med sina gymnasiebetyg och på så sätt få större chans att komma in genom att söka på fler platser. Därmed blir det nog att jag söker in på mitt gymnasiebetyg i alla fall då det lär vara så nära 20.0 att jag tjänar på att inte tentera upp mina betyg.. men vi får se senare helt enkelt!

2008-02-15 @ 19:19:16
URL: http://gulligamaandyy.blogg.se
Postat av: Estelle

Det ordnar sig nog men universitetet det gör det alltid, det gjorde det för mig iaf :)

2008-02-18 @ 00:52:05
URL: http://estelles.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0