Ryggträning!

En läsare bad mig att skriva lite om ryggträning, och i och med att det är så otroligt viktigt så skriver jag ett helt inlägg om det. Detta är i dagsläget aktuellt för mig då jag fått lite ont i ryggen från dansen. Det är inte speciellt konstigt så mycket som vi kastar bak nacke och hela ryggen i all världens tempo.

Först och främst har vi självklart rygglyften. Men innan dess måste du värma upp! Att värma upp ryggen är något som vi dansare får lära oss som nybörjare. Jag hinner bara ta upp ett exempel, som är någorlunda lätt att förklara, gällande uppvärmning för ryggen. Denna uppvärmning innebär att du står med fötterna isär, parallella, med ungefär en fotlängd emellan. Sedan fortsätter du att hålla höfterna rakt fram men tippar överkroppen till höger - fram - vänster och sedan upp. När du lutar överkroppen åt sidorna så gör du det med sidan neråt, inte magen. Gå så långt ner som dina förutsättningar tillåter dig och beroende på hur det känns. Nacken ska vara avslappnad och följa med i rörelsen. Upprepa övningen flertalet gånger tills du känner dig varm.

Gällande rygglyften så är det viktigaste att tänka på att hålla blicken i golvet och ha nacken som en förlängning av ryggen. Såvida du inte, när du är riktigt uppvärmd, ska göra dessa stora rygglyft då du går upp med benen samtidigt för då ska man titta upp i samma veva. Annars ska övningen vara en enda stor rörelse - inte hackig som många gör. Variera att ha händerna precis framför pannan och rakt fram samt åt sidorna. Variera även höjden över golvet men var försiktig!

Stretchen av ryggen är enormt viktig. Denna övning fungerar när som helst. Har du haft en jobbig dag på jobbet och stått länge är det väldigt skönt att lägga sig i denna "köttbullesposition" och sträcka ut ryggen. Den innebär i alla fall att du sätter dig på knä och intar en position som om du skulle be. Tanken är att du ur den positionen liksom ska trycka dig bakåt men ha kvar armarna i golvet och på så sätt ska sträcka ut ryggen.

Får du ont i ryggen av att göra situps så handlar det förmodligen om att du spänner dig och inte använder magmusklerna på rätt sätt. Det du ska tänka på när du gör situps är att magen ska vara helt platt, eller så platt som just du kan få den i alla fall ;) Det som händer för många är att man får som en "limpa" på magen vilket inte är korrekt. Tänk istället att magen ska vara som om du drar upp blixtlåset i ett par väldigt trånga jeans. Dra den liksom uppåt och inåt. Att göra 300 situps utan att tänka på detta kan i princip vem som helst göra. Det är först när du använder magmusklerna rätt samt inte svankar som du arbetar korrekt med din kropp och därmed kan uppnå resultat. Du får absolut inte svanka under situpsen, det är nämligen enormt påfrestande för ryggen och ger inte träningen rättvisa.

Hoppas att detta hjälper er någorlunda med träningen hädanefter. Det finns så många ryggövningar som är bra men jag hinner verkligen inte skriva ner så mycket som jag kan. Det har trots allt tagit mig 13 år att lära mig allt. Men jag tar lite då och då i sådana här inlägg så lär ni er successivt mer och mer om träning.

Sedan kan jag bara avsluta med att säga att detta kan vara ganska givande även för er som i vanliga fall inte finner det speciellt givande eller intressant med träning. Detta är inte bara något för de som har ryggproblem utan jag förmodar att alla tjejer vill ha en mer eller mindre häpnadsväckande svank att visa upp? ;) Det får du genom allt som står ovan! Ju oftare du tränar ryggen desto mer "elastisk" och stark blir den, och med regelbunden träning och stretch kommer du bygga upp en grymt het svank.

Kommentarer
Postat av: Anonym

du? modell? snälla lilla du har ingen chans. plugga på du!!!!! för mer än så lär det ju inte bli!

2008-04-20 @ 21:57:25
Postat av: Anonym

Du är sån förebild för mig amanda! alla säger det hela tiden om dig jag vet men för mig stämmer det verkligen. Förresten är du en av de sötaste och snyggaste jag sett och såna som du ska verkligen få höra det. hur gör du för att alltid se så fräsch ut??

2008-04-20 @ 22:34:20
Postat av: Erika

"såna som du ska verlkigen få höra det" det är väl just sånna som hon som inte ska höra det, hon älskar sig själv så det räcker och blir över..

2008-04-21 @ 08:41:50
Postat av: THOWE

Så typiskt att du får en massa skit när bloggen börjar bli större. Suck..

2008-04-21 @ 14:14:22
URL: http://thowes.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0