Psykologi

Hej!

Jag har redan slutat!
Vilken befrielse. Jag måste bara börja med att säga att våra psykologilektioner i skolan är grymma. Vi har nämligen världens bästa lärare Fredrik i psykologi, som jag även har i samhällskunskap. Jag kan inte sluta fascineras över hur begåvad och otroligt allmänbildad han är. Han har verkligen hittat rätt. Tänk er att ha en lärare som du verkligen lyssnar på från det första ord han säger till det sista.

Två roliga experiment som har gjorts inom psykologin, som jag tänkte dela med mig av till er är typiska experiment som verkligen visar hur intressant psykologi är.

Det första experimentet som Milgram gjorde handlar om att bryta normer som vi har i samhället. Han lät x antal elever gå ut i kollektivtrafiken och deras uppgift var att exempelvis på bussen be en gammal tant att flytta sig så att han själv skulle få sitta ner. Då eleverna kom tillbaka var det dock inte en enda som hade haft mage att göra detta. Milgram kunde inte förstå hur det kunde vara så svårt att bryta från sådana normer och bestämde sig för att försöka själv. Väl på bussen lyckades han be en gammal tant att flytta på sig för att han själv skulle få sitta. Det dröjde dock inte många sekunder förrän han slängde ner sitt huvud mellan benen och låtsades må riktigt dåligt. Han klarade helt enkelt inte av att bryta från de normer vi har i samhället som i det här fallet handlar om att de gamla ska få "förtur" till sittplatserna i kollektivtrafiken.

Ett annat intressant exempel handlar om konformitet - att majoriteten av oss vill känna oss som en del av gruppen och inte sticka ut allt för mycket. Det här är ett klassrumsexperiment som handlar om att en elev inte är medveten om experimentet utan ska endast följa det läraren säger. Läraren ritar upp två streck på tavlan där man tydligt kan se att det ena strecket är längre än det andra. Sedan ber han varje elev i klassen svara vilket streck som är längst varpå de då svarar att de kortaste strecket är längst  (det har läraren bett dem att göra.) Sedan kommer han slutligen till eleven som är omedveten om experimentet och frågar honom vilket streck som är längst. I de allra flesta fall är det där bevisat att han i sin tur kommer att svara som de andra klasskamraterna att det kortaste strecket är längst.
Detta beror antingen på att han vill anpassa sig till gruppen och inte sticka ut, eller så börjar han faktiskt tvivla på det han själv ser och tror att det är hos honom felet ligger.

Ni får hålla med om att det är väldigt intressant det här med psykologi, även om detta ovan är på en väldigt basic nivå. En kurs jag definitivt kan rekommendera er som inte har den som obligatorisk att ta.


Nej nu måste jag göra iordning lite lunch, hur nu det ska gå. Jag kan verkligen inte laga mat. Baka är jag duktig på och det tycker jag är roligt... men laga mat? Jag tar alltid för givet att kunna luncha med pappa på torsdagar men nu är han och föreläser på Karolinska Institutet igen så jag kan alltså inte ringa och be honom komma hem med mat - vilket suger. Hur hemskt lät då inte det där? Aja, det får jag väl ta I guess ;)

Puss på er!


Kommentarer
Postat av: ella

skönt att du har en bra lärare=)hoppas du har en bra torsdag:)

2008-04-03 @ 13:37:49
URL: http://ellisgirl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0