Diplomeringsmiddag och gasque i Uppsala!

Gud vilken rolig kvall! Det var lange sedan jag hade sa roligt kan jag lova.

Dagen borjade med att vi var pa en forelasning pa Ekonomikum i Uppsala, tillsammans med alla diplomander. Dagen till ara var jag till en borjan riktigt trott med tanke pa att David ringde natten innan och ville att jag skulle komma till honom, pakladd och pavag ut for att mota David stoppas jag av mamma som paminner mig om att jag ska upp tidigt morgonen darpa. Det var bara att avboka och ga och lagga sig. Jag var dar med mina forladrar, Sebbes flickvan Sofia och Sebastian saklart. Trots mitt forsok till att visa mina forladrar hur duktig jag ar pa att vara delaktig pa forelasningar sa var den har olidlig. Jag och Sebastian satt under forelasningen och korde sten sax pase, Sofia skrattade sa mycket att hon inte visste vart hon skulle ta vagen.

Efter ett par timmars forelasning var det dags for diplom och fotografering av diplomanderna, samt tal av proffesorerna. Efter det var det tilltugg och mingel. Sedan begav vi oss till Stockholms nation som inuti sag ut som ett slott. Dar vantade gasque i form av sittning (middag) och senare partyyy!

Nar vi anlant dit fick vi valkomsdrink i form av champagne. Jag var lite orolig for att de skulle kolla leg men Sebastian lugnade mig med att de aldrig kollar leg om man star med pa listan. Han hade ratt. Darefter skulle hundratalet gaster sattas vid bord, enligt bordsplaceringen, och forratten kom in. Det var en utsokt mozarella, tomater, oliver med mera. Till det serverades ol eller for min del vatten, i och med att jag inte dricker ol. Efter ett antal tal, filmer spelade pa storbildstvn sa kom varmratten in. Det var en kycklingratt som var inlindad i skinka, till det serverades rodvin. Hittills var det oerhort stelt vid bordet. Det var harda vett och etikettregler med hur man fick skala. Forst med bordsherren till hoger, darefter bordsherren till vanster och sist bordsherren mitt emot. Man fick inte heller lamna rummet under middagen. Det var tanda ljus overallt och stora kristallkronor i taket, hur vackert som helst.

Med jamna mellanrum sjongs det snapsvisor som man markte att alla diplomander kunde utantill. Sittningar i form av dessa blir en ren vardag i studentlivet, jag kan inte vanta tills det ar min tur.  Jag vagar nog saga att det var snapsvisorna som hjalpte till att latta pa spanningen. I en visa skulle alla hoppa pa stolarna, i en annan skulle man sla pa bordet.. jag vet inte allt vad det var. Det blev i varje fall en harlig kontrast till det stela.

Tjuvskalen innabar att man safort som mojligt skulle resa sig och dricka av sa manga glas som mojligt. En annan var att man efter en snapsvisa var tvungen att dricka upp allt i sitt glas, annars var grannen tvungen att dricka det. haha det var hur roligt som helst, och jag hade dessutom turen att hamna bredvid supersota Sofia. Vi satt dar och drack glas efter glas. Da vi bada tva fick ga pa toaletten precis innan desserten skulle komma in fick vi bada skammas over att vara kroppar inte riktigt gjorde det vi bad dem att gora. Men det slar aldrig fel. Alltid da man dricker lite vin till middagen eller da man bara sitter ner och dricker sa marker man aldrig att man blivit paverkad da man dricker. Men sen ska man resa sig...

Desserten bestod av mork chokladmousse och olika bar doppade i rott portsvin. Vid den har tiden av middagen var alla mer eller mindre runda under fotterna vilket bidrog till att de tidigare sa intellektuella talen inte langre innabar samma kompetens. Vilket enligt mig bara vara charmigt. Snapsvisorna rullade pa och da det var dags for sista snapsen berattade Sofia att man var tvungen att sta pa stolen da man sjong och det var en dodssynd att satta sig ner igen efter visan var klar. For nu var det namligen dags for baren att oppnas och borden skulle bort!

Sebastian skyndade mot baren och kopte in en flaska Moet. Sofia kopte en drink till mig som jag kan lova var den godaste jag druckit i hela mitt liv. Den smakade vanilj milkshake och man drack den som det ocksa. Vid det har laget var jag inte i mitt basta skick men oj vad roligt vi hade! Sebastians kompis CarlGustav (CG) klickade jag tidigt med. Vi bada tyckte att det var ratt synd att han var kompis med min bror... I alla fall fick jag en drink av honom ocksa som inneholl rom och cola, riktigt god. By now kande jag inte langre alkoholen som var i drinkarna sa da satte jag mig och pratade med CG ett tag och sedan intog jag och Sofia dansgolvet.

Det har var en oforglomlig kvall, inte minst med tanke pa att var egen diplomand Sebastian var nojd med kvallen.
En massa bilder togs och jag kan inte vanta pa att fa lagga upp de har!

For ett tag sedan kom Sebbe och Sofia hit. Sebbe ar och tittar pa matchen hos en kompis, och jag och Sofia ska plugga!

Puss och kram!

Kommentarer
Postat av: Hanna

stooocken är det bästa stället i stan! alkoholen farligt billig ;)

2007-10-08 @ 10:42:53
Postat av: A

sluta aldrig att blogga mandy! jag tycker så hemskt mkt om din blogg, väntar med spänning på alla bilder du har tagit och ska lägga upp, när ska du göra det? kram/a

2007-10-08 @ 21:05:21
Postat av: Anonym

Låter som en ruggigt kul kväll de där! :D

2007-10-11 @ 13:53:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0