Pluggtips som kan hjälpa mer än du tror.

Hej!

Kom hem från ridningen för ett tag sedan,
åh vad det är roligt att rida! Jag bara älskar känslan man får efter ett riktigt träningspass, då alla muskler är så där härligt spända för att de har jobbat hårt. Och därmed kommer jag in på första punkten i mina egna råd som förmodligen kan hjälpa er vad gäller studiemotivation och rena konkreta saker vad gäller att plugga.

Varför skriver jag då ett inlägg om hur man blir så effektiv som möjligt när det gäller sina studier? Jo, skolan är då som många av er säkerligen märkt något som jag prioriterar högt i mitt liv. Jag går i en skola som kräver att jag måste ha en god planering och verkligen ha förmågan att kunna plugga effektivt, annars hinner jag inte med allt. Personligen har jag själv satt mig i en sits som enligt vissa kan tyckas vara för mycket, med två krävande fritidsaktiviteter som jag inte går på enbart i rent motionssyfte, utan de är båda aktiviteter som jag satsar på.

Men att jag har regelbundna dansträningar och ridlektioner, har jag aldrig sett som ett hinder för mina studier - snarare tvärtom. Självklart har jag mer än en gång tänkt att det skulle vara så skönt att själv bara kunna ta dagen som den kommer och bestämma helt vad jag ska göra, men det är något man får räkna med. Vore det inte för min dans och min ridning så skulle för det första: min kropp inte må speciellt bra av att inte få röra på sig regelbundet, och att inte röra på sig bidrar i sin tur till större risk för depressioner, vilket självklart inte alls är bra för skolan och alla dess läxor. För det andra: så skulle jag psykiskt aldrig orka med alla läxor om jag inte hade mina avbrott då jag åker iväg och rör på mig och därmed träffar en massa vänner. För då jag pluggar som bäst, är då jag varit och ridit eller dansat. Självklart behöver det inte vara betal-aktiviteter som man går på. Bara att ta en promenad som en paus från pluggandet gynnar det hela hur mycket som helst. Problemet då är bara att man gärna prioretarar bort den där promenaden då man sitter där med tio böcker framför sig. Har man istället den där fotbollsträningen som man abslut måste gå på, så visst, tungt känns det när man måste åka dit och känner att man egentligen måste plugga. Men tro mig, jag har testat att i sådana lägen att stanna hemma och plugga den tiden istället, helt i onödan! För jag blir istället så trött och nedstämd så istället sitter jag och är helt ineffektiv. De gånger då jag istället verkligen släpat mig iväg till dansträningen, så har jag varje gång kommit hem igen som en helt ny människa. Så kom ihåg det, fysisk träning bidrar inte bara till en vältränad och frisk kropp som man kan vara stolt över. Du kommer snabbt att märka skillnad på hela din personlighet, och då även din studiemotivation och även dina resultat på allt du tar dig till.

Ska jag snabbt även gå in på lite mer konkreta saker för hur jag pluggar, så är nyckelordet intervaller.
Att sätta sig rakt upp och ner vid ett bord och tro att man ska plugga så i ett par timmar är näst intill omöjligt. Sätter du dig istället ner och bestämmer dig för att i exakt 40 minuter så ska jag sitta här och plugga effektivt, så får jag 20 minuters paus sen då jag bara ska ta det lugnt och sitta inne på msn, titta på TV eller vad det nu är du vill göra. I någon paus är det kanske dags för träning dessutom. ;) Det finns i varje fall inget så bortslösande med tid som att tro att man ska kunna plugga samtidigt som man sitter vid datorn och är inne på msn, eller liknande. Du får egentligen ingenting gjort med varken läxorna eller vad gäller att vara tillräckligt sovial och trevlig mot vännerna som sitter och förtvivlat skriver till dig på msn.

Dessutom, låter det inte skönare och framför allt mycket bättre vad gäller utnyttjande av tiden att bestämma att du pluggar effektivt och intensivt i intervaller framtill klockan nio på kvällen. Så bestämmer du på ett ungefär hur mycket du ska hinna så att du verkligen gör dig värd till att bara ta det lugnt resten av kvällen.

Något som jag personligen dessutom är noga med då jag ska plugga en längre tid, är att göra det mysigt för mig själv, få pluggandet att inte verka så hemskt som det faktiskt är ibland. Jag brukar ibland tända ljus och ha myskläder på mig och sitta med en massa filtar. Och viktigast av allt - ha något gott till hands!
Något otroligt viktigt också, ha inte datorn inom räckhåll om det inte är så att du verkligen behöver den pga dina studier. Annars tjänar du på att lägag undan den tills du får paus, jag vet precis hur det är då man tänker att "jag ska bara kolla vad Lisa skrev till mig..sen fortsätter jag plugga." Men det gör man inte, utan sen har det gått en halvtimme vilket kändes som fem minuter.

Jag har ingen aning om ifall det här är till någon hjälp för er som har frågat om mina pluggtips. Men ett av dessa råd vet jag med hundra procentig säkerhet fungerar: rör på er så mycket som möjligt! Som skrivet innan så är det inte heller något som bara hjälper pluggandet. Sedan när det gäller allt från sömn till vad man äter så är det A och O för att klara skolan, men det vet ni redan. :)

Hoppas att det här inlägget har varit till någon nytta!
På återseende.

Kommentarer
Postat av: mags

du skriver för långa inlägg, dom blir trista att läsa då! skriv oftare under dagen och kortare så skulle det nog bli roligare och fler som läste!

2007-05-30 @ 20:28:04
Postat av: Anonym

hej!
på vilket sätt satsar du på ridningen?

2007-05-30 @ 20:29:51
Postat av: Anonym

TACK för alla tipsen!det var jätte kul att läsa och jag kommer defenitivt att prova dem.vore kul om du även kom med andra tips om vad du äter osv.du är absolut min förebild(: du ser bra ut, du har ett perfekt liv helt enkelt enligt mig.du borde vara stolt!(:

2007-05-30 @ 21:31:37
Postat av: Anonym

tack för tipsen, dom behövdes verkligen. haha, när jag ska plugga råkar jag istället hamna vid msn och pa hela kvällen, och vips, hinner man inte med plugget!

2007-05-31 @ 07:52:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0