Akut sjukhusbesök

Hejsan,

fick åka in akut till sjukhuset igår på morgonen.
Jag har knäskador sen flera år tillbaka vilket aldrig ger mig besvär då jag är aktiv och rör på mig regelbundet. Men så fort det blir lov och jag inte längre har denna regelbundna träning så får jag genast problem med mina knän. Det som hände igår var i alla fall att knäskadorna slog ut på andra delar av kroppen, bland annat min syn som helt försvann på vänster öga samt magsmärtor som inte ens kan liknas vid den värsta mensvärken.

På sjukhuset ordnade pappa så jag fick träffa Skandinaviens ende professor inom reumatologi. Jag måste bara påpeka att det är så oerhört beundransvärt att träffa en person som verkligen lyckats i livet, blivit ett namn för något så viktigt. Det slutade i varje fall med att jag fick en kortisonspruta i knät med medicinen Lederspan för er naturnördar där ute. ;) Har fått höra på flera håll nu att det är bland den värsta sprutan man kan ta, rakt in i knäleden. Men jag har aldrig varit speciellt smärtkänslig och inte heller den här sprutan har gjort mig orolig. Inte ens då han berättade att de flesta faktiskt sövs ner då de ska få den sprutan då jag skulle ta den för första gången för kanske fem år sedan. I varje fall gjorde det så fruktansvärt ont den här gången så jag visste seriöst inte vart jag skulle ta vägen. Självklart blev jag besviken på mig själv också, fasiken den här smärtan är ju ingenting, i vanliga fall...

Nu känns det i alla fall skönt att ha gjort det med tanke på att jag alltid har svarat bra på den här medicinen och jag vill inte ha några problem då jag är utomlands. Dessvärre har vi det andra knät kvar att spruta nästa onsdag, då man inte kan göra båda knäna vid samma tillfälle med tanke på att man inte får gå på ett dygn.

Direkt efteråt åkte vi till akutmottagningen där jag, som tur var, hamnade högst upp i högen för oss akuta patienter. Jag fick komma in ganska snart och gjorde en rad undersökningar. Både om glasögon skulle behövas samt om det är något inflammatoriskt, men ögonläkaren kunde verkligen inte hitta något fel överhuvudtaget. Synen på vänster öga var nu helt normalt. Äntligen kunde jag dra en lättnades suck..

Då min kropp var full av smärtstillande fungerade jag inte riktigt som jag skulle. Det var ett par som var på akuten med sin lilla son och väntade på att få komma in till en läkare. Dock sa sjuksköterskorna att deras son inte alls hade lika akuta skador som de andra patienterna så de var tvugna att vänta. Det den här mannen då gör är att gå runt i hela väntrummet och skrika att Sverige är ett enda skitland och människorna är helt dumma i huvudet. Hallå!? För det första, Sverige har en mycket bättre fungerande sjukvård än många andra länder, och personligen tycker jag att man ska vara tacksam över det. För det andra, är det speciellt smart som förälder och förebild till sin son att springa omkring och beté sig som en liten omogen skitstövel? För det tredje, vad fan är det för stil att springa runt och skrika att svenskar är så dumma i huvudet, när man är i Sverige? Och det värsta av allt - ingen reagerade. Jag vet att jag hade reagerat så starkt som jag gjorde även om jag inte hade varit halvt nerdrogad av smärtstillande. Dock hade jag nog inte gjort det jag gjorde om jag varit i normalt tillstånd. Så fort pappa kom in i väntrummet ställde jag mig upp och skrek att det är pack där inne som förfan inte uppskattar den enorma hjälp de faktiskt får. Hatar man svenskar så otroligt mycket finns det ju faktiskt ingen anledning att stanna här, nej det står jag för. Hade jag varit i ett annat land och skrikit att jag hatar invånarbefolkningen så vet jag med all säkerhet att folk hade reagerat. Men här gör vi inte det, vi försvarar inte ens vår tradition och vår kultur. Om vi själva inte ens står för den, hur ska vi då ens tro att andra människor från andra länder ska försvara den? Det roliga är dock att de flesta människor som kommer hit från andra länder, försvarar den svenska traditionen bättre än svenskarna själva.

Jag tycker att det är så fruktansvärt synd att människor som kommer hit från andra länder ska få ta den skit som denna lilla minoritet står för. Vi måste bli bättre på att inte dra alla människor över en kam, i alla lägen. Dessutom, att strunta i svenska traditioner - det får andra folkgrupper endast att skratta åt oss. Titta på Norge, det är väl för Guds skull ingen som kallar de för rasister bara för att de firar sin nationaldag så extremt som de gör? Alla människor som bor i Norge, ALLA(!), firar den norska nationaldagen med alla dess traditioner. Hade Sverige varit likadana, tror jag absolut att vår befolkning hade fått en så mycket bättre sammanhållning - där alla är stolta över att vara en del av landet - oberoende av vilka rötter man har.

(Lite riskabelt känner jag att skriva om denna migrationspolitik, det är få som vågar göra det med tanke på alla anklagelser. Jag vill klargöra att jag inte någonstans finner något som helst hat mot andra folkgrupper, vilket jag tror tydligt framgår här.)

Nu ska jag ta mig till Ebba, Vi får se vad vi hittar på. Trevlig kväll!

Kommentarer
Postat av: Jackie

Så sant så sant. Bra skrivet! Jag själv är ursprungligen från Frankrike men född och uppvuxen här. Frågar man en svensk VARFÖR firar ni nationaldagen så kollar de förvirrat på en och svarar "vet inte..." Och den här frågan ställde jag till min svensklärare (!!) hallå? Sen så är nog Sverige sämst på att fira saker överhuvudtaget med undantag för midsommar kanske. Och ja, det är väldigt synd att den svenska flaggan har blivit förknippad med rasism (nationalsången inkl.) det är faktiskt sorgligt. Kollar man utomlands så är de stolta och firar ordentligt! Men här känns det som rasisterna tagit över sverige eller iaf den svenska flaggan...hur löjligt det än låter och jag skulle säga att sjukvården här är bättre än utomlands och vi ska va,precis som du sa, tacksamma. Jätte tråkigt det där med knät föresten :/
Tack för en bra blogg! :)

2007-06-28 @ 20:04:30
Postat av: Robin

HEJ MANDY! <3

2007-06-28 @ 22:38:13
Postat av: Anonym

ja jag tror också att rasismen inom sverige försvinner om man firar nationaldagen mer...

2007-06-30 @ 22:34:17
Postat av: kristin

Men haha, sveriges nationaldag är ju inte skapad ur något nationellt. Vi har inget datum för våran nation, vi har inga direkta milstolpar som vi kan peka på och säga att då blev detta Sverige. Sverige har inget behov av nationalis eftersom det itne finns NÅGON som kan relatera till hur det var när sverige inte var en nation. Du kan ju för sjutton inte jämföra det med Norge som varit självständigt i ca 100 år.
läs på lite..

2007-07-02 @ 14:01:21
Postat av: Anonym

sa hon att rasismen skulle försvinna eller? Nej, hon sa väll ändå att vj skulle få bättre sammanhållning. Ruggigt bra skrivet Mandy

2007-07-07 @ 11:36:16
Postat av: Malin

Trist med knät, tyvärr har någon nog dragit dig vid nosen. Skandinavien i allmänhet och Sverige i synnerhet har ett helt gäng professorer inom Reumatologi. Dock finns en motion inne hos riksdagen gällande instiftande av fler professurer inom just den vetenskapen då det råder brist på reumatologer.

2007-08-06 @ 17:10:29
URL: http://muulinn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0