Straff och lagar.

Godkväll!

Visste ni att
ifall en person utsätts för exempelvis tio killar som ställer sig runt denne, skriker att hon/han ska ge dem sina pengar och personen som utsätts för killarna ger dem sina pengar, förmodligen pga rädsla - så har den utsatte frivilligt gett pengarna till killgänget enligt lag. Därmed får den utsatte heller inte igen pengarna senare, för att hon/han frivilligt skulle ha gett ifrån sig pengarna.

För att du ska få tillbaka pengarna som någon kräver av dig så måste de ha hotat dig, eller på något sätt använt våld. Jag skulle nog våga säga att de flesta som skulle sättas i en situation där man får tio killar runt sig som ber om ens pengar, skulle ge pengarna i hopp om att slippa bli slagen, våldtagen eller vad det nu kan vara. Men för att du ska få igen dina pengar i efterhand, eller lyckas sätta dit killarna för rån så måste det alltså ha skett mer än att gärningsmännen bara ha "frågat" om pengarna. Är det inte helt sjukt? Jag menar, att man skulle ge sina pengar frivilligt till någon på stan är ju riktigt osannolikt. Om du då "ger" dina pengar till dessa killar, räknas det inte heller som rån enligt lag, utan du har frivilligt gett ifrån dig dina pengar. Utan som skrivet tidigare så måste det ha försiggått våld eller hot för att det ska bli rån. I annat fall har du frivilligt gett pengarna till de okända killarna. Ja, jag märker mycket väl att jag upprepar det jag skrivit, bara med andra ord. Men det är precis så jag fungerar när jag blir upprörd, gör allt för att ni ska förstå hur sjukt det är genom att vrida och vända på orden så att alla håller med. Well well, samhället är inte alltid rättvist vilket polisföreläsaren förtydligade..

Nu ska jag plugga lite, på engelskan imorgon ska vi ha någon form av debatt/rollspel. Det blir intressant.

På återseende!


Kommentarer
Postat av: Linus

hmm...intresant, men har hänt för mig faktiskt och jag fick ut på försäkringen då jag sa att jag kände mig hotad när dem stog runt om mig och sa att jag skulle ge dem pengarna så det går :) Känner du dig hotad, kan polisen se det som att dem var hotfulla.

2007-08-30 @ 19:27:05
Postat av: Anonym

Lägg ut mer bilder :D Älskar din blogg
puss
ha en bra helg

2007-08-31 @ 14:07:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0